UrbanApa x Ateneum 2020
[English below]
Tänä vuonna UrbanApa x Ateneum -festivaalia vietetään 19.8.–22.8.2020 Ateneumin taidemuseossa. Tapahtuma on museokontekstin ja elävän nykytaiteen törmäyttävä monitaiteinen festivaali, jonka aikana taidemuseossa esiintyy monimuotoinen joukko esittävän taiteen, musiikin ja kuvataiteen ammattilaisia, jotka luovat yllätyksellisiä, poikkitaiteellisia ja leikkisiä teoksia. Vuoden 2020 ohjelman on kuratoinut Emmi Venna, Esete Sutinen ja Sonya Lindfors.
Mennyt kevät on ollut monin tavoin intensiivinen ja väkivaltainen, ja kevään ja kesän tapahtumat ovat pakottaneet monet hidastamaan ja pysähtymään, mutta myös osoittamaan mieltään ja toimimaan. Vuoden teemana onkin ajankohtaisesti toivo. Miten spekulatiiviset fiktiot, kumoukselliset tarinat, jammailu, leikki ja ilo, hidastaminen ja ihmetteleminen sekä tukeminen ja jakaminen voisivat olla läsnä, olimme sitten lähellä tai kaukana? Tulevaisuus voisi olla erilainen, mutta voisivatko muutokset herättää myös toivoa? Asetumme kuuntelemaan ympäröivää maailmaa: kokemuksia, tuntemuksia, energioita, sekä näiden kautta taiteen mahdollisuuksia johdattaa toivon äärelle.
Ateneumin saavutettavuus: Ateneumin näyttelysaleihin sekä Ateneum-saliin on esteetön kulku. Inva-WC löytyy alakerrasta narikan vierestä. Sukupuolineutraali WC löytyy lämpiöstä.
Koronavirus: Festivaali tapahtuu tänäkin vuonna fyysisesti Ateneumissa, mutta huomioimme tarkasti myös turvallisuuden. Esitysten yleisömäärä on rajoitettu 50 henkeen ja työpajoihin otetaan vain 12 osallistujaa. Pyydämme kaikkia harjoittamaan hyvää käsihygieniaa sekä pitämään turvaväliä muihin kanssaihmisiin. Pyydämme myös, että paikalle tullaan vain terveenä – pidetään toisemme turvassa! Lue tarkemmat turvallisuusohjeet täältä: PDF tai DOCX.
Liput: suuri osa festivaalin ohjelmistosta on ilmaista, mutta maksullisiin esityksiin liput TÄÄLTÄ.
Käsiohjelma: vuoden virtuaalisen käsiohjelman löydät TÄÄLTÄ.
Ikäsuositus: festivaalin ohjelma on tarkoitettu yli 14-vuotiaille, ellei toisin mainita.
Festivaalin eettisen ohjeistuksen löydät TÄÄLTÄ.
Pressikuvat löydät TÄÄLTÄ.
Tervetuloa!
____________________________________________________________________________
In 2020 UrbanApa x Ateneum will be held on August 19–22 at Ateneum’s art museum. The event brings urban contemporary art to a museum context, and for four days, a group of diverse artists – all professionals in performance art, music, visual arts – will take over Ateneum and create surprising, interdisciplinary and playful works. The 2020 program has been curated by Emmi Venna, Esete Sutinen and Sonya Lindfors.
This spring has been intense and violent in so many ways. The times have forced us to both slow down and pause as well as to protest and act. This year’s theme is, topically, hope. How could speculative fiction, subversive stories, jamming, play and joy, slowing down and wondering, support and sharing be present whether we are near or far? The future will be different, but could the changes also be hopeful? We will settle down to listen to the world: experiences, feelings, energies, and through these the possibilities of art leading to hope.
Ateneum’s accessibility: Ateneum’s exhibition halls and the Ateneum Hall are fully accessible with wheelchair. The accessible toilet can be found downstairs near the cloakroom. A gender-neutral toilet can be found in the lobby.
Covid-19: UrbanApa x Ateneum takes place in its physical form as usual, but with safety carefully in mind: performances will only accept 50 viewers and workshops only 12 participants. We also ask everyone to practice good hand hygiene and to keep a safe distance to others. We also ask that you refrain from coming if you are experiencing any symptoms of illness – let’s keep each other safe! Read more detailed safety instructions here: PDF or DOCX.
Tickets: much of the program is free of charge, but those with a 5€ fee can be bought HERE.
Playbill: this year’s virtual playbill can be found HERE.
Age recommendation: the festival’s program is not recommended for those under 14 years of age unless stated otherwise.
The festival’s ethical guidelines can be found HERE (scroll down for English).
Press photos can be found HERE.
Welcome!
____________________________________________________________________________
OHJELMA 19.-22.8.2020 PROGRAM
HUOM. Laajemmat ohjelmatiedot alhaalla.
NB! More information on the performances below.
INSTALLAATIOT / INSTALLATIONS
Koko festivaalin ajan / During the entire festival
Strands of long distance love / Tuuli Malla & Amanda Monti
Ateneum-salin lämpiö / Ateneum Hall lobby
Vapaa pääsy / Free admission
Kumppani – fiktiivinen opas Ateneumin rakennukseen ja kokoelmaan | Companion – a fictive guide to the building and collections of Ateneum / Miina Pohjolainen
Pääportaikko, 2. kerroksen kokoelmanäyttely ja 3. kerroksen sali 33, skannaa seiniltä löytyvä QR-koodi / Main staircase, collections exhibition on the 2nd floor and 3rd floor hall 33 on the 3rd floor, scan the QR code on the walls
Pääsy museokortilla tai museolipun hinnalla / Admission with museum card or admission fee to Ateneum
Keskiviikko / Wednesday 19.8.
12.00-13.00 Natural Hope / Sandy Bee
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
13.00-13.15 Home Findings / Minna Karttunen with Aida Tervo, Dasha Che & Elise Knudson
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
13.30-13.55 On the mechanics of Hope / Olga Spyropoulou
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
Liput 5 € (kokoontumispaikka lipunmyyntisalissa) / Tickets 5€ (meet-up at the ticket sales hall)
14.00-16.00 TYÖPAJA / WORKSHOP: Sound & Sensibility / Maija Mikkola & Annika Sohlman
Kokoontumispaikka lipunmyyntisalissa / Meet-up at the ticket sales hall
Liput 5 € (maks. 12 osallistujaa) / Tickets 5€ (max. 12 participants)
16.00-18.00 Syli | In my arms / Salla Talvikki Nieminen
Cubus, Sali 33, 3. krs /Cubus, Gallery 33, 3rd floor
Vapaa pääsy / Free admission
17.30-18.00 maatua | decay / Kardo Shiwan, Wilhelmina Ojanen, Samuel Kujala, Elsa Heikkilä, Veera Kauhanen
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Liput 5 € / Tickets 5€
18.30-19.00 Betty Fvck presents Art of Diversity with Betty Fvck, Hasard le Sin, Miss Chrissy Kiss
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Liput 5 € / Tickets 5€
Torstai / Thursday 20.8.
12.00-13.00 Miltä tanssiminen tuntuu? | How does dancing feel? | Hur dansandet känns? / Wilhelm Blomberg & Taru Aho
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
13.00-13.15 Home Findings / Minna Karttunen with Aida Tervo, Dasha Che & Elise Knudson
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
13.00-14.00 Klassikot ja muutos? | Classics and change? / Warda Ahmed & Shareef Askar
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
14.00-16.00 TYÖPAJA / WORKSHOP: On keeping a notebook / Anne Naukkarinen & Maarit Mustonen
Kokoontumispaikka lipunmyyntisalissa / Meet-up at the ticket sales hall
Liput 5 € (maks. 12 osallistujaa) / Tickets 5€ (max. 12 participants)
16.00-16.30 UNETO / Pinja Poropudas & Max Merikoski
Ateneumin pääportaikko / Ateneum’s main staircase
Vapaa pääsy / Free admission
16.45-19.45 SCREENING: Hope and subversive narratives! RAFIKI screening + discussion with Ubuntu Film Club
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Vapaa pääsy (maks. 50 paikkaa) / Free admission (max. 50 seats)
Perjantai / Friday 21.8.
9.00-11.00 TYÖPAJA / WORKSHOP: Shake _______ off / Ella Effendy
Kokoontumispaikka museon edessä / Meet-up in front of the museum
Liput 5 € (maks. 12 osallistujaa) / Tickets 5€ (max. 12 participants)
10.00-11.00 Onko meillä toivoa? Keskustelu taiteesta ja toivosta poikkeustilan aikana / Marja Sakari, Emmi Venna, Sonya Lindfors
Ateneumin Bistro / Ateneum’s Bistro
Vapaa pääsy / Free admission
12.00-13.00 Miltä tanssiminen tuntuu? | How does dancing feel? | Hur dansandet känns? / Wilhelm Blomberg & Taru Aho
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
13.00-13.15 Home Findings / Minna Karttunen with Aida Tervo, Dasha Che & Elise Knudson
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
14.00-15.30 SCREENING: Tones and Motions
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Vapaa pääsy (maks. 50 paikkaa) / Free admission (max. 50 seats)
- With a little help from my friends / Oriane Paras & Riikka Lakea
- Fuck you tetrao urosfallus / Salvador Ikonen
- That Song / Laika Maa
- Tulva / Johan Högsten & Ainu Kyrönseppä
16.00-17.30 Funky Foot Clan x This Good Company presents: HYPE-R Battle!
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Vapaa pääsy (maks. 50 paikkaa) / Free admission (max. 50 seats)
19.00-21.00 Jab Molassie – the devil masquerade and cultural resilience / Dwayne White & Mari Pitkänen
Zoom (ID: 824 8434 7882)
Vapaa pääsy / Free admission
Lauantai / Saturday 22.8.
11.30-12.00 Impressions / Godwin Otieno
Ateneumin sisäpiha / Ateneum courtyard
Vapaa pääsy / Free admission
12.00-13.30 TYÖPAJA / WORKSHOP: Sinking in the time of neoliberal work conditions / Suvi Tuominen & Dasha Che
Kokoontumispaikka lipunmyyntisalissa / Meet-up at the ticket sales hall
Liput 5 € (maks. 12 osallistujaa) / Tickets 5€ (max. 12 participants)
14.00-16.30 THE GATHERING – Hope in the Dark
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Liput 5 € / Tickets 5€
- 14.15 Sameer / Shareef Askar
- 14.30 Spheres & Circles Circles & Spheres / Isaiah Lopaz
- 15.00 Adventures of Harriharri / Harold Hejazi
- 15.45 Dear Elijah / Sharron Todd
Pidätämme oikeuden muutoksiin. / We reserve the right to make changes.
____________________________________________________________________________
TEOSESITTELYT / PERFORMANCES

Kuva / Image: Tuuli Malla
INSTALLAATIO / INSTALLATION: Strands of Long Distance Love / Tuuli Malla & Amanda Monti
Koko festivaalin ajan / During the entire festival
Ateneum-salin lämpiö / Ateneum Hall lobby
Vapaa pääsy / Free admission
Työryhmä / Working group: Tuuli Malla & Amanda Monti
Kesto / Duration: 30 min
Kieli / Language: englanti (hieman suomea ja saksaa) / mainly English (interspersed with Finnish and German)
Tuuli & Amanda ovat ilman kosketusta koskettaneet toisiaan vuodesta 2017 asti. He ovat Helsingistä New Yorkiin kulkevien kirjeiden välityksellä unelmoineet, raportoineet ja kuvitelleet nykyisyyttä ja yhteisiä tulevaisuuksia.
Strands of Long Distance Love on äänikirjeistä tehty teos, joka nauhoitettiin heinä- ja elokuussa taiteilijoiden kotiseuduilla ja retkillä. Teoksen tarkoituksena on avata meneillään oleva kirjeenvaihtodialogi kolmannelle, tuntemattomalle osapuolelle – sinulle – ja kutsua kuuntelija paikantuneeseen ja paikantumattomaan äänimaailmaan ja kahden taiteilijan väliseen keskusteluun. Kirjeitä ovat inspiroineet ihmistä suuremmat verkostot, etenkin sienien maailmat, jotka kutovat mantereiden välisiä, tietoa ja huolenpitoa täynnä olevia verkkoja.
Tuuli Malla on esitys- ja installaatiotaiteilija, joka työskentelee sekä paikkojen että ihmisten kanssa. Mallan ääniteos Šäigg – Root Echo on pian virtuaalisesti koettavissa saamelaismuseo Siidan sivuilla.
Amanda Monti on New Yorkissa asuva poikkitieteellinen runoilija, joka käyttää ääntä, esitystä ja ennustamista luodakseen tilaa hellyydelle. Amandan ensimmäinen runokokoelma Sporeradical julkaistaan ensi vuonna.
/
Tuuli & Amanda have been touching without touching since 2017. Writing letters to one another from Helsinki to New York, they have dreamt, reported and imagined their present and shared futures.
Strands of Long Distance Love takes the form of sonic letters recorded in July and August near their homes and on trips. It is an experiment in opening the ongoing penpal dialogue to a third unknown listener, you, and inviting you into a dis/located soundscape and conversation between the two artists. The letters take inspiration from more-than-human networks, especially the fungal world, which weave cross-continental webs of information and care.
Tuuli Malla is a performance and installation artist working collaboratively with places and people. Their previous sound work Šäigg – Root Echo will soon be available online via the Sámi Museum Siida.
Amanda Monti is a cross-disciplinary poet based in NYC. They use sound, performance and divination to create spaces for tenderness. Amanda’s first poetry collection Sporeradical is forthcoming next year.

Kuva / Image: Miina Pohjolainen
INSTALLAATIO / INSTALLATION: Kumppani – fiktiivinen opas Ateneumin rakennukseen ja kokoelmaan / Companion – a fictive guide to the building and collections of Ateneum / Miina Pohjolainen
Pääportaikko, 2. kerroksen kokoelmanäyttely ja 3. kerroksen sali 33, skannaa seiniltä löytyvä QR-koodi / Main staircase, collections exhibition on the 2nd floor and 3rd floor hall 33 on the 3rd floor, scan the QR code on the walls
Pääsy museokortilla tai museolipun hinnalla / Admission with museum card or admission fee to Ateneum
Taiteilija / Artist: Miina Pohjolainen
Kääntäjä / Translator: Kasper Salonen
Kieli / Language: suomi ja englanti / Finnish and English
Kumppani – fiktiivinen opas Ateneumin rakennukseen ja kokoelmaan on vaihtoehtoinen, fiktiivisiin tekstikatkelmiin perustuva online-näyttelyopas Ateneumin kokoelmanäyttelyyn ja rakennuksen arkkitehtuuriin. Teos ottaa lähtökohdakseen pohtia millaisena utooppisena tilana Ateneum ja sen kokoelmat voisivat toimia tässä hetkessä. Mitä utopia voisi tarkoittaa, jos sitä ajateltaisiin ennemminkin prosessina kuin mahdottomana päämääränä?
Tsekkaa teos täältä!
Sisältövaroituksia: Teos käsittelee fiktiivisin keinoin Ateneumin historian oikeita tapahtumia, jotka pohjautuvat syrjivään, fasistiseen ja autoritääriseen ideologiaan, kuten esimerkiksi vuonna 1942 järjestetty Suomalais-saksalainen taisteluvalokuvaajain näyttely. Teos nostaa esiin myös rakenteellista epätasa-arvoa.
Miina Pohjolainen on Helsingissä asuva taiteilija-kuraattori ja Kansallisgallerian ex-museovalvoja. Pohjolainen on työskentelyssään kiinnostunut kaupunkisuunnittelusta, julkisen tilan valtarakenteista ja utopioista.
/
Companion – a fictive guide to the building and collections of Ateneum is an alternative online guide book to the collections and building of Ateneum. Through the short fictive text extracts, the work aims to examine how Ateneum and the museum’s collections could be interpreted as utopian sites in the present. What could utopia mean if it was considered as a process rather than an impossible goal?
Check out the alternative online guide here!
Content warnings: The work addresses real events in Ateneum’s history through fictional means. These events were based on a discriminatory, fascist and authoritarian ideology, like the exhibition of Finnish-German combat photographers of 1942. The piece also addresses structural inequality.
Miina Pohjolainen is a Helsinki-based artist-curator and a former museum guard at the Finnish National Gallery. In her works, Pohjolainen is interested in city planning and the power structures and utopias of public spaces.

Kuva / Image: Sandy Bee
TAIDENÄYTTELY / ART EXHIBITION: Natural Hope / Sandy Bee
19.8 Keskiviikko / Wednesday // 12.00-13.00
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
Taiteilija / Artist: Sandy Bee
Valosuunnittelu / Light design: Sandy Bee & aurinko / Sandy Bee & the sun
Kesto / Duration: 30-45 min
Kieli / Language: englanti / English
Natural Hope on livenäyttely, jonka viesti on: Let’s bloom into something new together! Luonto ja Sandyn maalaukset ovat vuorovaikutuksessa. Luonto on taulujen teemana, ja se sopeutuu ja heijastuu maalauksiin aivan uudella ja merkittävällä tavalla.
Sandra Wallin, tunnettu Sandy Bee:nä, varttui miljöössä, jossa kulttuuri ja taide ovat voimakkaasti korostettuina. Sandyn Bee:n tyyli on lapsellinen, banaali, huomioiva ja helposti tunnistettava. Hän kutsuu tyyliään sandyismiksi: värit ovat piirretty ääriviivoilla, jotka ovat vuorollaan valloitettu eri paksuisilla viivoilla.
/
Natural Hope is a live exhibition whose message is, “Let’s bloom into something new together!” Nature and Sandy’s paintings interact, and with nature as the theme, it adapts and becomes reflected in her paintings in a new and remarkable way.
Sandra Wallin, also known as Sandy Bee grew up in a cultural and artistic environment. Her style is childish, banal, remarkable and easily recognisable. She likes to call her style sandyism: her colours are surrounded by outlines, which are in turn overrun by other lines in different thicknesses.

Kuva / Image: Minna Karttunen
ESITYS / PERFORMANCE: Home Findings / Minna Karttunen
19.8 Keskiviikko / Wednesday // 13.00-13.15
20.8 Torstai / Thursday // 13.00-13.1521.8 Perjantai / Friday // 13.00-13.15
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
Työpajan vetäjä ja esiintyjä / Workshop leader and performer: Minna Karttunen
Esiintyjät / Performers: Aida Tervo, Dasha Che, Elise Knudson
Pukusuunnittelu / Costume design: esiintyjät / performers
Kesto / Duration: 2 min
Kieli / Language: englanti / English
Home Findings on harjoitus, jonka Minna Karttunen julkisti koronaviruspandemian sosiaalisen eristäytymisen aikana. Karttunen teki videoita 10 eri asusta, jotka hän loi erinäisistä kotoaan löytyvistä tavaroista. Nyt hän kutsuu kolme artistia jakamaan harjoituksen työpajassa, jossa he valmistavat asunsa ja tekevät videoesityksen kokemuksestaan.
Karttusen aiemmat videot voi nähdä YouTubessa.
Minna Karttunen on freelance tanssitaiteilija, joka haluaa löytää ja rakentaa turvallisia ja kannustavia ympäristöjä, joissa moninaisia ilmaisuja voi käyttää.
Aida Tervo on tanssija Helsingistä, joka on kiinnostunut ilmaisun eri tekotavoista, liikkeen takana olevista asioista sekä tanssin kulttuurisista ja sosiologisista aspekteista.
Dasha Che on queer venäläis-amerikkalainen esitystaiteilija, opettaja ja taiteellinen tutkija, joka keskittyy tällä hetkellä scifiekonomioihin, kehon heikkouteen ja läheisyyteen hylättyjen tavaroiden kanssa.
Elise Knudson on tanssitaiteilija, joka opettaa ja fasilitoi kontakti-improvisaatiota festivaaleilla ja studioissa ympäri maailmaa. Elise on kiinnostunut kehittämään sujuvuuttaan välittömän ja harkitun koreografian välillä.
/
Home Findings is a practice Minna Karttunen launched during the time of Covid-19 social distancing. Karttunen made videos of 10 different costumes she made of objects found at home. Now she has invited three artists to share the practice with her in a workshop, where they will prepare their own costumes and make a video performance of their Home Findings experience.
Karttunen’s previous videos can be seen on YouTube.
Minna Karttunen is a freelance dance artist who is interested in finding and building safe and supportive environments where a variety of expressions can be unleashed.
Aida Tervo is a dancer from Helsinki. She is interested in the different ways of expression, about the things behind the movement and the cultural and sociological aspects of dance.
Dasha Che is a Russian American queer performance artist, educator and an artistic researcher whose foci points at the moment are science fiction economies, intimacy with abandoned objects and body weakness.
Elise Knudson is a dance artist who teaches contact improvisation and facilitates CI at festivals and studios around the world. Elise is interested in developing fluidity between instantaneous and premeditated choreography.

Kuva / Image: Olga Spyropoulou
ESITYSLUENTO / PERFORMANCE LECTURE: On the mechanics of Hope / Olga Spyropoulou
19.8 Keskiviikko / Wednesday // 13.30-13.55
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
Inspiraatio-näyttely, liput 5 € (kokoontumispaikka lipunmyyntisalissa) / Inspiration exhibition, tickets 5€ (meet-up at the ticket sales hall)
Taiteilija / Artist: Olga Spyropoulou
Kesto / Duration: 23 min
Kieli / Language: englanti / English
The laws of science teach us a pound of gold weighs as
much as a pound of flour though if dropped from any
undetermined height in their natural state one would
reach bottom and one would fly away
Nikki Giovanni, ”The laws of motion”
Säieteorian mukaan maailmankaikkeus toimii tiettyjen ulottuvuuksien puitteissa. Viimeisin ulottuvuus on se kohta, jossa kaikki mahdollisuudet ja kuvitelmat ovat jo loppuneet. On the mechanics of hope on kaksiosainen spekulatiivinen esitysluento, joka esittää toiveen vielä yhtenä ulottuvuutena. Teos tarkastelee sitä, kuinka tämä olettamus voisi muuttaa sen, miten näemme maailmankaikkeuden ja luonnonlait. Jos yhdistämme massamme, saako toivomme myös enemmän energiaa? Voimmeko toivoa paremmin yhdessä?
Yleisöä kehotetaan varaamaan muistiinpanovälineet (kynä, muistivihko/paperia) mukaan!
Olga Spyropoulou on esitystaiteilija ja tutkija, joka hyödyntää epäjärjestystä taiteellisena käytäntönään. Hän on kiinnostunut siitä, kuinka ymmärrämme toisiamme, sekä katsojuuden ja ei-hierarkkisten metodologioiden erinäisten modaliteettien kokeellisuuksista.
/
According to string theory, the universe operates within a certain number of dimensions. The last dimension is the point where all possibilities and imaginations have been exhausted. On the mechanics of hope is a speculative performance lecture in two parts that proposes hope as another dimension and examines how this speculation may alter our perception of the universe and the laws of Nature. If we combine our mass, will our hope gain greater energy? Can we hope better together?
The audience is encouraged to bring their own pen and paper!
Olga Spyropoulou is a performance artist and researcher who utilizes disorder as an artistic practice. She is interested in how we relate to each other and experiments with different modalities of spectactorship and non-hierarchical methodologies.

Kuva / Image: Maija Mikkola
TYÖPAJA & ÄÄNITEOS / WORKSHOP & SOUND PIECE: Sound & Sensibility / Maija Mikkola & Annika Sohlman
Työpaja / Workshop: 19.8 Keskiviikko / Wednesday // 14.00-16.00
Kokoontumispaikka lipunmyyntisalissa / Meet-up at the ticket sales hall
Liput 5 € (maks. 12 osallistujaa) / Tickets 5€ (max. 12 participants)
Ääniteos / Sound piece: 22.8 Lauantai / Saturday // Time TBA
Työryhmä / Working group: Maija Mikkola & Annika Sohlman
Työpajan kesto / Workshop duration: 2 h
Ääniteoksen kesto / Sound piece duration: 15 min
Kieli / Language: suomi ja englanti / Finnish and English
Mitä on herkistyä äänille? Millaiset asiat jäävät visuaalisen horisontin ulkopuolelle? Entä hiljaisuus? Millaisia asioita tai sanoja hiljaisuus sisältää? Mitä se peittää alleen? Kaksiosaisessa työpajassa näitä kysymyksiä lähestytään museotilassa kirjoittamalla, kuuntelemalla, kuljeskelemalla ja keskustelemalla. Lauantaina levätään ääniteoksen parissa.
Sisältövaroitus: työpajan toinen osa sisältää keskustelua rasismista ja valkoisuudesta.
Ääniteos Äänikävely ja hiljaisuus Ateneumissa on paikka- ja aikasidonnaiden äänimuistio Sound and Sensibility -työpajasta. Työpaja oli osa UrbanApa × Ateneum 2020 festivaalia. Työpajan aikana osallistujat reflektoivat ja kirjoittivat kuuntelemiseen, ääniympäristöihin ja hiljaisuuksiin liittyen suomeksi ja englanniksi. Nämä kirjoitukset on koonnut yhdeksi teoskokonaisuudeksi Maija Mikkola ja Annika Sohlman.
Kun kuuntelet teosta, voit ottaa sen lepohetkenä. On lämpimästi tervetullutta nukahtaa.
Teos on tarkoitettu kuunneltavaksi kuulokkeilla.
Kuuntele ääniteos täällä.
Annika Sohlman ja Maija Mikkola ovat tekijä-duo, koulutukseltaan kuvataidekasvattajia. Yhteiset projektit syntyvät yksityisten pohdintojen yhtymäkohtiin ja muotoutuvat vuorovaikutteisille, taiteellispedagogisille praktiikoille sekä taiteellisen tietämisen merkityksille.
/
What is sensibility to sounds? What kind of things are left outside of the visual horizon? How about silence? What kind of things or words does it contain? What does it cover? In the two-part workshop participants will approach these questions by listening, writing, wandering, and discussing in the museum space. Saturday is reserved for resting while listening to sound art.
Content warning: the second part of the workshop includes discussions on racism and whiteness.
The sound piece Soundwalk and Silence in Ateneum is a site and time-specific audio memo of the Sound and Sensibility workshop. The workshop was a part of the UrbanApa × Ateneum 2020 festival. During the workshop, participants reflected on and wrote about listening, soundscapes, and silences in English and in Finnish. These writings were later assembled together by Maija Mikkola and Annika Sohlman.
As you listen to the piece, you can take the moment as rest. It is warmly welcomed to fall asleep.
Please listen to the piece with headphones on.
Annika Sohlman and Maija Mikkola form a duet of art educators who work with interactive, artistic and pedagogical practices. Their work is based on artistic epistemologies and ways of knowing. Their collaborations originate from intertwined personal projects and observations.

Kuva / Photo: Salla Talvikki Nieminen
ESITYS / PERFORMANCE: Syli | In my arms / Salla Talvikki Nieminen
19.8 Keskiviikko / Wednesday // 16.00-18.00
Cubus, Sali 33, 3. krs / Cubus, Gallery 33, 3rd floor
Vapaa pääsy / Free admission
Taiteilija / Artist: Salla Talvikki Nieminen
Kesto / Duration: 2 h
Kieli / Language: teos ei sisällä puhetta tai tekstiä / the piece does not include language
Syli on esitys pehmeydestä. Teoksessa pysähdytään pehmeyden äärelle, otetaan se syliin ja pidellään sitä kärsivällisesti. Teos tutkii ihmiskehon suhdetta pehmeyteen ja etsii keinoja antautua sille mutta tunnustaa myös, että ollakseen olemassa pehmeys tarvitsee myös kovuutta.
”Hardness and softness are things we meet because we’re alive.” (Eli Siegel)
Salla Talvikki Nieminen on monialainen taiteilija, joka työskentelee esitystaiteen, tanssin, valokuvan ja kirjoittamisen parissa ja välimaastoissa. Hänen teoksissaan on usein minimalistinen estetiikka, yksinkertaisia tekoja ja hienovaraista huumoria.
/
In my arms is a performance about softness. It is an invitation to stop and contemplate softness while I patiently hold it in my arms. The work explores the relationship between the body and softness, looking for ways to surrender to it but also recognizing that there cannot be softness without hardness.
“Hardness and softness are things we meet because we’re alive.” (Eli Siegel)
Salla Talvikki Nieminen is a cross-disciplinary artist working with performance, dance, photography and writing. Her work often involves minimal aesthetics, simple actions and subtle humour.

Kuva / Photo: Vilma Rimpelä
ESITYS / PERFORMANCE: maatua / decay / Kardo Shiwan, Wilhelmina Ojanen, Samuel Kujala, Elsa Heikkilä, Veera Kauhanen
19.8 Keskiviikko / Wednesday // 17.30-18.00
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Liput 5 € / Tickets 5 €
Työryhmä / Working group: Kardo Shiwan, Wilhelmina Ojanen, Samuel Kujala, Elsa Heikkilä, Veera Kauhanen
Kesto / Duration: 30 min
Kieli / Language: suomi ja englanti / Finnish and English
maatua / decay on audiovisuaalinen ja aineellinen work-in-progress teos, joka paneutuu maatumisen, materian syklin ja kaikkien asioiden monimutkaisten suhteiden ja solmujen teemoihin. Esitys paikantuu elämän ja kuoleman kohtaamispaikkaan – liminaaliseen, sykliseen tilaan, jossa molemmat ovat alati läsnä. Mitä kehoistamme jää? Mihin ne jäävät, ja kuka jää paikalle?
huolenpito – huokoiset rajat – punoutuminen – sympoiesis – vastavuoroisuus – planetaarinen vastuu
Teoksen teaserin voi nähdä täällä ja trailerin täällä.
Teoksen takana on monialainen taiteilijatyöryhmä, johon tällä hetkellä kuuluvat tanssija-koreografit Kardo Shiwan ja Wilhelmina Ojanen, näyttelijä ja esiintyjä Samuel Kujala, sekä äänen, kuvan ja tekstin kanssa työskentelevät Veera Kauhanen ja Elsa Heikkilä.
/
maatua / decay is an audio-visual-corporeal work-in-process delving into the themes of decomposing, the cycle of matter and the complex interrelations, knots and entanglements of every thing. The performance locates itself at the meeting point of life and death, a liminal and cyclical space in which both are ever-present. What is left of our bodies, where and who is it left in?
care – porous borders – weaving – sympoiesis – reciprocity – planetary responsibility
The teaser can be seen here. Watch the trailer here.
The artists behind maatua / decay are a multidisciplinary artistic working group. At the moment, the group is formed of five members: movement practitioners and choreographers Kardo Shiwan and Wilhelmina Ojanen, actor and performer Samuel Kujala as well as visual, spatial and sound artists Veera Kauhanen and Elsa Heikkilä.

Julisteen grafiikka / Poster graphic: Kos Dao
Kuva / Photo: Karolina Jirova, Helen Korpak, SiiriKumari, Gody G Otieno, Christian Gaul
ESITYS / PERFORMANCE: Betty Fvck presents Art of Diversity / Betty Fvck
19.8 Keskiviikko / Wednesday // 18.30-19.00
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Liput 5 € / Tickets 5€
Työryhmä / Working group: Betty Fvck, Hasard le Sin, Miss Chrissy Kiss
Kesto / Duration: 30-40 min
Kieli / Language: englanti / English
Ikäsuositus / Age recommendation: 15
Tervetuloa Queerlesquen maailmaan! Luvassa dragia, burleskia ja varieteeta! Taiteilijat tulevat eri kulttuureista ja taustoista, mutta tänään heitä yhdistää taide. Burleskin taikaan meidät johdattaa Hasard le Sinin Balloon Buffoon, Missy Chrissy Kissin Stardust Deluxe sekä Betty Fvckin Asia Mystique.
Betty Fvckin Queerlesque on helsinkiläinen monipuolisen queertaiteen ja -kulttuurin produktio, joiden arvoihin kuuluu #antirasismi, #yhtenäisyys ja #positiivisuus
/
Welcome to the world of Queerlesque: Drag, Burlesque, and variety show. We are of different cultures, skin colours and backgrounds but tonight we are united in Art. Join Hasard le Sin’s Balloon Buffoon, Miss Chrissy Kiss’s Stardust Deluxe and Betty Fvcks Asia Mystique!
Betty Fvck’s Queerlesque is a production of diverse Queer Art and Culture in Helsinki. We are #antiracism, #unity and #positivity

Kuva / Image: Wilhelm Blomberg
KESKUSTELU / DISCUSSION: Miltä tanssiminen tuntuu? | How does dancing feel? | Hur dansandet känns? / Wilhelm Blomberg & Taru Aho
20.8 Torstai / Thrusday // 12.00-13.00
21.8 Perjantai / Friday // 12.00-13.00
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / On UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
Työryhmä / Working group: Wilhelm Blomberg, Taru Aho, Joonas
Kesto / Duration: 40-60 min
Kieli / Language: suomi, englanti, ruotsi / Finnish, English, Swedish
Miltä tanssiminen tuntuu? on podcast, jossa Wilhelm Blomberg ja Taru Taho yrittävät ymmärtää mikä tekee tanssimisesta ainutlaatuista. Podcast on yritys avata ja sanoittaa tanssimista yksityisenä, yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena asiana.
Torstain vieraana Ofimja Mizrahi, perjantain vieraana Anna Koskela.
Taru Aho on freelance tanssitaiteilija ja esiintyjä, joka on erityisen kiinnostunut esiintyjän dramaturgiaan ja toimijuuteen liittyvistä kysymyksistä.
Wilhelm Blomberg on esiintyjä, jolle taide on tapa jakaa resursseja ja vilpitöntä kiinnostusta ei-lokeroitujen kokemusten tunnistamiseen ja ilmaisemiseen.
Joonas on äänisuunnittelija, joka on erikoistunut teatteriin, esitystaiteeseen, tanssiin, musiikkiteatteriin ja kuunnelmiin.
/
How does dancing feel? is a podcast where Wilhelm Blomberg and Taru Aho try to understand what makes dancing unique. The podcast is an attempt to give words to dancing as a private, communal and societal phenomenon.
Ofimja Mizrahi and Anna Koskela guest on Thursday’s and Friday’s podcast, respectively.
Taru Aho is a freelance dance artist and a performer who is especially interested in questions relating to the dramaturgy and agency of the performer.
Wilhelm Blomberg is a performer to whom art is a means to share resources and sincere curiosity to try to recognise and voice non-compartmentalised experiences.
Joonas is a sound designer specialized in theatre, performance art, dance and musical theatre, with further experience in radio plays.

Kuva / Photo: Tuukka Ervasti
KESKUSTELU / DISCUSSION: Klassikot ja muutos? | Classics and change? / Warda Ahmed & Shareef Askar
20.8 Torstai / Thursday // 13.00-14.00
UrbanApan Instagram-tilillä (urban_apa) / UrbanApa’s Instagram account (urban_apa)
Keskustelijat / Participants: Warda Ahmed & Shareef Askar
Kesto / Duration: 1 h
Kieli / Language: suomi / Finnish
Miten klassikko syntyy ja kenen klassikot ovat klassikoita? Entä onko olemassa kumouksellisia klassikoita? Taiteilijat Warda Ahmed ja Shareef Askar keskustelevat klassikoista, taiteesta, muutoksesta ja toivosta.
Sarjakuvantekijä, opettaja ja kuvittaja Warda Ahmed on pääkaupunkiseudulla vaikuttava taiteilija. Antirasistisena feministinä Ahmed osallistuu julkiseen keskusteluun yhteiskunnan eriarvoistavista rakenteista, ja hän tekee sarjakuvia oman sukunsa siirtolaisuustarinoista.
Suomalaisena mediataiteilijana ja ohjaajana toimiva Shareef Askar tuottaa elokuvia, joissa käsitellään oman identiteetin havainnollistamista länsimaisessa yhteiskuntamallissa vähemmistöön kuuluvien hahmojen perspektiivistä.
/
How are classics born and whose classics are considered classics? Do subversive classics exist? Artists Warda Ahmed and Shareef Askar discuss classics, art, change and hope.
Visual artist, teacher and illustrator Warda Ahmed is an artist who lives and works in the Helsinki metropolitan area. As an anti-racist feminist, Ahmed participates actively in the public debate about the unequal structures of society, and makes comics about her family’s migration stories.
As a Finnish media artist and filmmaker, Shareef Askar is interested in creating films that explore shaping one’s identity in a western social structure from the perspective of characters that belong to different minorities or generally struggle to fit in.

Kuva / Image: Anne Naukkarinen & Maarit Mustonen
TYÖPAJA / WORKSHOP: On keeping a notebook / Anne Naukkarinen & Maarit Mustonen
20.8 Torstai / Thursday // 14.00-16.00
Kokoontumispaikka lipunmyyntisalissa / Meet-up at the ticket sales hall
Liput 5 € (maks. 12 osallistujaa) / Tickets 5€ (max. 12 participants)
Työryhmä / Working group: Anne Naukkarinen & Maarit Mustonen
Kesto / Duration: 2 h
Kieli / Language: suomi ja englanti / Finnish and English
On keeping a notebook -työpajassa syvennytään muistiinpanojen tekemiseen eri välinein kuten kuvan, tekstin, äänen tai kehollisen liikkeen muodossa. Millainen on muistiinpanojen merkitys omassa elämässä ja työskentelyssä? Millainen on yksityisten, subjektiivisten muistiinpanojen suhde julkiseen ja jaettuun tilaan? Millaisia maailmoja, assosiaatioita ja tietoja eri ihmisten muistiinpanot voivat luoda yhdessä?
Samalle muistivihon aukeamalle, yhteen kehoon tai kuvaan saattaa päätyä ruokakauppalista, jonkun teoreetikon ajatuksia, suttuja sekä tunteiden purkauksia. Tarkastelemme ja keskustelemme yhdessä miten muistiinpanoilla, jotka ovat luonteeltaan henkilökohtaisia, fragmentaarisia tai arkisia, on mahdollisuus kyseenalaistaa vakiintuneita ja valtaapitäviä tarinoita, kuvia ja kehollisuuksia.
Otathan mukaan omat muistiinpanovälineet (kynä, muistivihko/paperia)!
Anne Naukkarinen ja Maarit Mustonen ovat Helsingissä asuvia taiteilijoita, jotka ovat työskennelleet yhdessä vuodesta 2014 tehden esityksiä, julkaisuja ja installaatioita.
/
The workshop On keeping a notebook will focus on different methods of taking notes: writing, recording, images and movements. We will explore and discuss what meaning notes hold for each participant in their life and work. What is the relationship between private notes and public space? When combined, what kinds of affects, information and worlds can the notes of different people create together?
A notebook page or a body can carry a shopping list, theory quotes, smudges and expressions of emotions. Together we will experiment how notes, which are personal, fragmented and ordinary in their nature, can question the norms of established stories, images and bodies.
Remember to bring your own pen and paper!
Maarit Mustonen and Anne Naukkarinen are Helsinki-based artists who have been collaborating since 2014 with performances, installations and publications.

Kuva / Image: Max Merikoski
ESITYS / PERFORMANCE: UNETO / Pinja Poropudas
20.8 Torstai / Thursday // 16.00-16.30
Ateneumin pääportaikko / Ateneum’s main staircase
Vapaa pääsy / Free admission
Esiintyjä / Performer: Pinja Poropudas
Äänisuunnittelu / Sound design: Max Merikoski
Kesto / Duration: 15 min
Kieli / Language: suomi / Finnish
Uneto on tekijöidensä näköinen tutkielma toiveikkaasta äänestä ja kehollisuudesta – siitä miten toivo manifestoituu kehollisena tuntuna, sekä tilassa ja ajassa tapahtuvana rytmisenä väreilynä.
Pinja Poropudas on freelance tanssitaiteilija, joka taiteellisessa prosessissaan hyödyntää improvisaatiota ja somaattisia praktiikoita.
Max Merikoski on opiskelija, jolle musiikin tuottamisesta ja äänisuunnittelusta on kehittynyt intohimo. Äänisuunnittelussa hän ottaa vaikutteita dub teknosta, diskosta, sekä jazz musiikista.
/
Uneto is a piece that looks like its creators. It is a treatise on hopeful sound and corporeality, on how hope manifests itself as a bodily feeling, a rhythmic vibration that happens in both time and space.
Pinja Poropudas is a freelance dance artist. In her artistic process, Poropudas uses improvisation and somatic practices.
Max Merikoski is a student to whom producing music and sound design has become a passion. In his sound design, Merikoski is influenced by dub techno, disco and jazz.

Kuva / Image: Rafiki / Wanuri Kahiu
SCREENING: Hope and subversive narratives! RAFIKI screening + discussion with Ubuntu Film Club
20.8 Torstai / Thursday // 16.45-19.45
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Vapaa pääsy (maks. 50 paikkaa) / Free admission (max. 50 seats)
Ohjaaja / Director: Wanuri Kahiu
Tuottaja / Producer: Steven Markovitz
Kirjoittaja / Writer: Wanuri Kahiu & Jena Cato Bass
Näyttelijät / Actors: Samantha Mugatsia & Sheila Munyiva
Elokuvaus / Cinematography: Christopher Wessels
Leikkaus / Editing: Isabelle Dedieu
Elokuvan kesto / Duration of the film: 82 min
Kieli / Language: englanti, swahili / English, swahili
Rafiki, joka tarkoittaa swahiliksi ystävää, on Wanuri Kahiun ohjaama kenialainen draamaelokuva vuodelta 2018. Elokuva kertoo kahdesta toisiinsa rakastuneesta nuoresta naisesta, Kenasta ja Zikista, jotka elävät sateenkaarioikeuksiin liittyvien poliittisten painostusten alla. Elokuva sai kansainvälisen ensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlien Un Certain Regard -esityssarjassa. Se on ensimmäinen Cannesissa näytetty kenialainen elokuva.
Sisältövaroitus: queerfobiaa ja queerfobista väkivaltaa
Katso elokuvan traileri täältä.
We need new stories! – A discussion on hope and subversive narratives
Keskustelijoina Fiona Musanga (Ubuntu Film Club) ja Sharron Todd, jonka teos Dear Elijah saa ensiesityksensä festivaaleilla.
Fiona Musanga on Turussa asuva ruandalainen elokuvantekijä, kirjoittaja, valokuvaaja ja aktivisti. Hän opiskeli näyttelemistä Turussa ja kouluttautui elokuva-alalle helsinkiläisessä Academy of Moving People & Images -akatemiassa. Musanga on ohjannut kaksi lyhytelokuvaa, Alonely ja Don’t worry, ja hän on parhaillaan kirjoittamassa ensimmäistä kokoillan elokuvaansa.
/
Rafiki (Swahili for ‘friend’) is a 2018 Kenyan drama film directed by Wanuri Kahiu. Rafiki is the story of romance that grows between two young women, Kena and Ziki, amidst family and political pressures around LGBT rights in Kenya. The film had its international premiere in the Un Certain Regard section at the 2018 Cannes Film Festival; it was the first Kenyan film to be screened at the festival.
Content warning: queerphobia and queerphobic violence
Watch the film trailer here.
We need new stories! – A discussion on hope and subversive narratives
Fiona Musanga from Ubuntu Film Club and Sharron Todd, whose short film Dear Elijah will premiere during the festival, talk about hope and subversive narratives.
Fiona Musanga is a Rwandese filmmaker, writer, photographer and activist currently based in Turku, Finland. She graduated from Turku Classical Upper Secondary School with a diploma in acting, later moving on to study filmmaking at the Academy of Moving People & Images, an independent film school in Helsinki. She has made two short films titled Alonely and Don’t worry and is currently writing a script for her debut feature film.

Kuva / Image: Ella Effendy
TYÖPAJA / WORKSHOP: Shake _______ off / Ella Effendy
21.8 Perjantai / Friday // 9.00-11.00
Kokoontumispaikka museon edessä / Meet-up in front of the museum
Liput 5 € (maks. 12 osallistujaa) / Tickets 5€ (max. 12 participants)
Taiteilija / Artist: Ella Effendy
Kesto / Duration: 2 h
Kieli / Language: suomi tai englanti työpajan osallistujista riippuen / Finnish or English depending on the workshop participants
Shake _______ off
Tunti ravistelua
Tunti irti päästämistä
Tunti jostakusta ja jostain irtaantumista
Hankkiudun eroon
Hankkiudut eroon
Hankkiutua eroon
Päästä irti
Pääsen irti
Pääset irti
Työpaja on ravisteluun ja rentoutumiseen perustuva tutkimusmatka oman kehon irtipäästämiseen. Työskentely tapahtuu omassa kehossa ja turvallisesti turvaväli suosituksia kunnioittaen.
Ella Effendy on maailmalla poikkoillut tanssitaiteilija, joka tuntee olevansa kotona siellä missä on mahdollisuus päästä bassohierontaan tanssilattian turvaan. Effendylle osa praktiikkaa on aktiivisesti oman näkökulman laajentaminen ja hän harjoittaa sitä ottamalla osaa luoviin prosesseihin ympäri maailmaa.
/
Shake _______ off
Hour of shaking
Hour of letting go
Hour of detaching from someone or something
I get rid of
You get rid of
To get rid of
Let go
Let go
Let go
The workshop is an exploration in letting go through your own body based on shaking and relaxation. Working happens in our own bodies and safely respecting social distancing.
Ella Effendy is originally from Helsinki, gyrating around, feeling at home where there is a chance for a bass massage in the safety of a dance floor. Effendy makes it a practise to actively expand her perspective by taking part in creative processes all over the world.

Kuva / Photo: Tuukka Ervasti
KESKUSTELU / DISCUSSION: Onko meillä toivoa? Keskustelu taiteesta ja toivosta poikkeustilan aikana
21.8 Perjantai / Friday // 10.00-11.00
Ateneumin Bistro / Ateneum’s Bistro
Vapaa pääsy / Free admission
Kesto / Duration: 1 h
Kieli / Language: suomi / Finnish
Taiteilija-kuraattori Emmi Venna, Ateneumin johtaja Marja Sakari sekä Urbanapan taiteellinen johtaja Sonya Lindfors keskustelevat toivosta ja taiteesta kahvikupin äärellä. Keskustelu käydään suomeksi.
/
Artist and curator Emmi Venna, Ateneum’s director Marja Sakari and UrbanApa’s artistic director Sonya Lindfors discuss hope and art over coffee. The discussion will be held in Finnish.
SCREENING: Tones and Motions
21.8 Perjantai / Friday // 14.00-15.30
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Vapaa pääsy (maks. 50 paikkaa) / Free admission (max. 50 seats)

Kuva / Photo: Palle Schultz
With a little help from my friends / Oriane Paras & Riikka Lakea
Työryhmä / Working group: Oriane Paras & Riikka Lakea
Kesto / Duration: 17 min
Kieli / Language: englanti / English
With a little help from my friends on Oriane Parasin ja Riikka Lakean lyhytelokuvamusikaali ja kollektiivisen ponnistuksen tulos: ilman kameran edessä ja takana olevien taiteilijoiden vahvuutta ja anteliaisuutta sitä ei olisi. Elokuva on osallistujien esittämien toiveiden, ideoiden ja lainattujen laulujen kollaasi, jonka Paras ja Lakea ovat yhdessä kuratoineet. Se on jakso lyhyitä tarinoita ja hetkiä, joissa arkiseen Kööpenhaminaan sijoittuvat laulut, tanssit, esiintymiset ja ystävyydet saavat loistaa.
Teoksen teaserit voi nähdä täällä ja täällä!
Riikka Lakea (os. Laurilehto) on tanssitaiteilija ja tuottaja, jonka taiteellisen työn keskiössä on kollektiivinen ryhmätyö ja improvisaatio.
Oriane Paras on kansainvälinen tanssija ja koreografi, joka työssään haastaa fyysisyyttä, ääntä, tilaa ja improvisaatiota
/
With a little help from my friends, a musical short film by Oriane Paras and Riikka Lakea, is the result of a collective effort: it exists thanks to the strength and generosity of the artists in front of and behind the camera. The film is a collage of desires, ideas and borrowed songs gathered from and performed by its participants, and curated together by Paras and Lakea. It is a sequence of short stories and moments of song, dance, performance, and friendship situated in the everyday urban spaces of Copenhagen.
The short film’s trailers can be seen here and here!
Riikka Lakea (former Laurilehto) is a dance artist and producer. At the core of her artistic practice are collective group work and improvisation as a work and performance tool.
Oriane Paras is an international dancer and choreographer who challenges all types of physicality, voice, space and improvisation.

Kuva / Image: Salvador Ikonen
Fuck you tetrao urosfallus / Salvador Ikonen
Työryhmä / Working group: Salvador Ikonen
Kesto / Duration: 5 min
Kieli / Language: englanti / English
Pahemman ilman lintu on työntänyt homeisen nokkansa vanhaan kouluun syövyttäen sen rakenteet sekä syyttömien oppilaiden ajatusmaailman. Nuori ritari on saapunut tulevaisuudesta läpi myrkyllisten piikkiohdakkeiden strippaamaan röyhkeästi käyttäytyvälle siivekkäälle haarniskansa.
Salvador Ikonen on 22-vuotias tanssinopiskelija Helsingistä. Salvadoria inspiroi sekä liikuttaa tällä hetkellä väsymys, äärimmäisyys sekä eläimet.
/
A bird of incredibly ill omens has stuck its moldy beak in an old school, thus corroding its structures and the minds of innocent students. A young knight from the future arrives through poisonous thorns in order to strip their armour in front of this insolent bird.
Salvador Ikonen is a 22-year-old dance student from Helsinki. He is currently inspired and moved by tiredness, extremity and animals.

Kuva / Image: Laika Maa
That Song / Laika Maa
Esitys, leikkaus, kirjoitus, ohjaus / Performance, editing, writing, directing: Laika Maa
Kuvaus / Cinematography: Pamir Shakir & Kerkko Lappalainen
Tuotantoassistentit / Production assistance: Siiri Siltala & Onni Laine
Kesto / Duration: 5 min
Kieli / Language: englanti / English
That Song on Cinquantesixin debyyttialbumin Blatz Ruchen ensimmäinen single ja musiikkivideo. Julkaistu vuoden 2020 maaliskuussa, Blatz Ruche on kunnianosoitus edesmenneelle Lutz Bacherille sekä konseptualistinen, narratiivisuuteen keskittyvä harjoitus. Se koostuu meditaatioista, joiden leikkauspisteinä on suhteet ja niiden dynamiikka, esitetyn aitous ja epäaitous, sekä sen synnynnäinen luonne ja funktio narratiivien sisällä. That Song on tutkielma esineellistämisestä ja idealisoinnista, ja se kritisoi musiikkiteollisuutta ja sen kollektiiviseen psyykeeseen vaikuttavista seurauksista.
Sisältövaroitus: epilepsiavaroitus
Laika Maa tunnetaan parhaiten Cinquantesix-nimellä. Hän on julkaissut musiikkialbumin, useita EP-levyjä, kaksi musiikkivideota sekä lyhytelokuvan. Maa on myös toiminut DJ:nä klubeilla, festivaaleilla ja Helsingin underground skenessä.
/
That Song was the first single and music video to be released off of Cinquantesix’s debut album Blatz Ruche that came out in March 2020. Blatz Ruche, an homage to the late Lutz Bacher, is an exercise in conceptualism with a heavy focus on the function of narrative. It is comprised of meditations on relationships, their dynamics and the authenticity and inauthenticity of the performed, as well as the innate character and its function within the narrative/narratives. That Song is a study on objectification, idealization and a larger critique on the music industry and its ramifications on the collective psyche.
Content warning: epilepsy warning
Laika Maa is best known for having produced a full length LP, several EPs, two music videos, a short film and several performances and DJ sets in the Helsinki underground scene as well as prominent clubs and festivals under her alias Cinquantesix.

Kuva / Image: Ansa Matikainen
Tulva / Johan Högsten & Ainu Kyrönseppä
Esiintyjät / Performers: Johan Högsten & Ainu Kyrönseppä
Valosuunnittelu / Light design: Liisa Kyrönseppä
Äänisuunnittelu / Sound design: Elias Salmenkallio
Lavastus / Set design: Johan Högsten, Ainu Kyrönseppä & Ansa Matikainen
Pukusuunnittelu / Costume design: Ansa Matikainen
Yhteistuotanto / Collaboration: URB 20 / Kiasma
Kesto / Duration: 20 min
Kieli / Language: suomi / Finnish
Tulva tarkastelee digitaalisuuden eri ulottuvuuksia. Onko netin käyttäjä vain vastaanottaja, jota hallitsee suuri bittiavaruus, vai voimmeko itse hallita nykyajan datan kertymistä ja omaa ajatteluamme? Asetelma myös pohtii sitä, miten netin eri mahdollisuudet vaikuttavat omaan identiteettiin.
Kaksi henkilöä kuvailevat virtuaalitodellisuuden voimaa tanssi-, video- ja valotaiteen kautta. Edessä on teknologian kirjo. Nykyään voi unohtaa pysähtyä. Tämä visuaalinen kokonaisuus auttaa peilaamaan elämää nopeasti kehittyvässä maailmassa.
Sisältövaroituksia: teos sisältää välkkyviä valoja ja hälisevää äänimaailmaa
Ainu Kyrönseppä ja Johan Högsten ovat taiteilijaduetto, joka työskentelee pääosin tanssin parissa, mutta kiinnostus muihinkin taiteenaloihin herää luodessa uusia elämyksiä.
/
Tulva examines the different dimensions of digitality. Is an internet user merely a recipient controlled by an enormous network, or can we ourselves control modern data collection and our own thinking? It also reflects on how the internet’s various possibilities affect our identities.
Two people describe the power of virtual reality through dance, video and light art. A spectrum of technology lies before you. Nowadays you might forget to stop. This visual piece helps reflect life in a world that develops at a quick pace.
Content warning: flashing lights and bustling noises
Ainu Kyrönseppä ja Johan Högsten are an artist duo that mainly works in dance, but interest in other branches of art arise through new experiences.

Kuva / Image: Patrick Milvi
TANSSIBATTLE / DANCE BATTLE: Funky Foot Clan x This Good Company presents: HYPE-R Battle!
21.8 Perjantai / Friday // 16.00-17.30
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Vapaa pääsy (maks. 50 paikkaa) / Free admission (max. 50 seats)
Työryhmä / Working group: Funky Foot Clan x This Good Company
Esiintyjät / Performers: Akim Bakhtaoui, Jeremy Gaudibert, Sara Grotenfelt, Johan Högsten, Kaari Martin, Vanessa Virta, Elja Kaartinen, Samuli Emery
Seremoniamestari / Master of Ceremonies: Samuli Emery aka MC Peter Pansexual
Äänisuunnittelu / Sound design: DJ EE
Kesto / Duration: 1 h 30 min
Kieli / Language: suomi ja englanti / English and Finnish
HYPE-R Battle on oikeastaan ihan kaikkea yhdistävä extravaganza-konsepti. Se maustaa katutanssikulttuurista tutun esitysformaatin kokeellisella tuunauksella ja räjähtää täyteen loistoonsa kansallisten taideaarteiden miljoonapalatsissa Ateneumissa. Sen takana on halu luoda battlekonsepti, jossa kukaan ei joudu jättämään leikkiä kesken. Konseptin motivaattorina toimii yhteisyyden, tukemisen, kannustamisen ja kannustetuksi tulemisen aivan käsittämätön voima. Tällä kertaa battlen sateenvarjoteemana ovat klassikot ja klassikkous!
Battlen tuomarit: Sonja Annala, Sanni Kriikku, Esete Sutinen.
FFC eli Funky Foot Clan on tammikuussa 2011 perustettu helsinkiläinen katutanssicrew. Tällä hetkellä ryhmässä on viisi jäsentä, joita yhdistää locking-tanssi sekä yleinen positiivinen energia, mikä on tullut esille monissa projekteissa. HYPE-R Battle -hankkeessa mukana ovat FFC:n Sonja Annala ja Elja Kaartinen.
Tanssi ja Liike ry ja sen ylläpitämä tanssiryhmä This Good Company on perustettu vuonna 2019 yhteiseksi alustaksi ryhmälle korkeakoulutettuja tanssitaiteilijoita, joita yhdistää ammatillinen ystävyys ja intohimo tanssia kohtaan. HYPE-R Battle -hankkeessa mukana ovat TGC:n Samuli Emery ja Sanni Kriikku.
/
HYPE-R Battle is an extravaganza concept that combines most everything. It experimentally seasons formats familiar from street dance culture and explodes into being among national art treasures in palatial Ateneum. It rose from a desire to create a battle concept where no one has to drop out early, and the concept’s core tenets are kinship, support and encouragement. This time the battle’s themes are classics!
The judges: Sonja Annala, Sanni Kriikku, Esete Sutinen.
FFC aka Funky Foot Clan is a Helsinki-based street dance crew that was founded in January 2011. The group currently includes five members who are all interested in locking and a positive energy that has made an appearance in several projects. FFC’s Sonja Annala and Elja Kaartinen will take part in HYPE-R Battle.
Tanssi ja Liike ry and its dance group This Good Company was founded in 2019 as a platform for a group of highly educated dance artists united by professional friendship and a passion for dance. TGC’s Samuli Emery and Sanni Kriikku will take part in HYPE-R Battle.

Kuva / Image: Unknown
KESKUSTELU / DISCUSSION: Jab Molassie – the devil masquerade and cultural resilience / Dwayne White & Mari Pitkänen
21.8 Perjantai / Friday // 19.00-21.00
Zoom (ID: 824 8434 7882)
Vapaa pääsy / Free admission
Työryhmä / Working group: Dwayne White & Mari Pitkänen
Kesto / Duration: 1 h
Kieli / Language: englanti / English
Dwayne White & Mari Pitkänen fasilitoivat Zoom-keskustelun Jab Molassiesta, karibialaisen karnevaalitradition paholaismaskeradista, jonka hahmo on tunnettu groteskista ilmeestään. Keskustelu etsii tapoja käsitellä karnivalistisia strategioita kulttuurista resilienssiä rakentavina asioina, sekä rituaalin, vastarinnan ja naamiaispukujen teon strategiana.
Dwayne White on tobagonialainen näyttelijä, teatterintekijä ja karnivaalitaiteilija, jota kiinnostaa traditionaalisten ja nykyaikaisten karnevaalitraditioiden risteyskohdat.
Mari Pitkänen on näyttelijä ja esitystaiteilija, joka työskentelee teatterin ja esiintymisprosessien parissa. Työssään Pitkänen keskittyy kehojen muutoksiin ja niiden vaikutukseen julkisissa tiloissa.
/
Dwayne White & Mari Pitkänen facilitate a Zoom discussion on Jab Molassie, the devil masquerade in Caribbean Carnival tradition. The devil character is famous for its grotesque expression. This discussion looks for ways of negotiating the carnivalesque strategies as building cultural resilience and strategies through costume creation, ritual and rebellion.
Dwayne White is a Tobagonian actor, theatre maker and Carnival artist, whose interest is to find intersection points between the traditional and contemporary traditions of carnival.
Mari Pitkänen is an actor and performing artist who works with applied theater and performance processes. In her work she focuses on the transformations of bodies and their affects in public spaces.

Kuva / Image: Sanni Tunturipuro
ESITYS / PERFORMANCE: Impressions / Godwin Otieno
21.8 Lauantai / Saturday // 11.30-12.00
Ateneumin sisäpiha / Ateneum courtyard
Vapaa pääsy / Free admission
Taiteilija / Artist: Godwin Otieno
Kesto / Duration: avoin / TBA
Esitystaiteilija Godwin Otienon improvisaatioteos.
Keniassa syntynyt ja kasvanut Godwin Otieno aloitti uransa esitystaiteiden parissa jo nuorena, ja vuonna 2009 hän aloitti eri tanssilajien opiskelun. Otieno on työskennellyt kansainvälisesti eri tanssiseurueiden ja koreografien kanssa, ja on ottanut osaa useaan itä-afrikkalaiseen festivaaliin niin esiintyjänä kuin koreografinakin.
/
An improvisational piece by performance artist Godwin Otieno.
Born and raised in Kenya, Godwin Otieno started his performing arts career at a young age and eventually in 2009, he started professionally training in various forms of dance. Otieno has worked internationally with various dance companies and choreographers and has been part of several festivals in Eastern Africa both as a performer and as a choreographer.

Kuva / Image: Marko Marila
TYÖPAJA / WORKSHOP: Sinking in the time of neoliberal work conditions / Dasha Che & Suvi Tuominen
22.8 Lauantai / Saturday // 12.00-13.30
Kokoontumispaikka lipunmyyntisalissa / Meet-up at the ticket sales hall
Liput 5 € (maks. 12 osallistujaa) / Tickets 5€ (max. 12 participants)
Työryhmä / Working group: Dasha Che & Suvi Tuominen
Kesto / Duration: 1 h 30 min
Kieli / Language: englanti, suomi, venäjä / English, Finnish, Russian
Sinking in the time of neoliberal work conditions on projekti, joka toteutetaan 25 minuutin esitysluentona ja tunnin mittaisena työpajana. Projekti tarkastelee neoliberaalisten työskentelyolosuhteiden ekologioita, jotka valtaavat projektin toteuttamisen sijainteja kuten kehoja ja institutionaalisia kenttiä. Globaalin kriisin vallitessa projekti on yhä tärkeämpi, sillä taiteilijoita kehotetaan kilpailemaan ja todistamaan arvonsa ankarana taiteellisena reaktiona pandemialle, jotta heistä tulisi neuvokkaita, määrätietoisia ja tehokkaita. Prokrastinaatio, ajelehtiminen ja pois vetäytyminen nähdään merkityksettöminä. Työssään Che ja Tuominen tutkivat mitä voi ilmaantua, kun täsmällisyys ja tarkoituksellisuus asetetaan sivuun ja tämänhetkiset epävarmuuden ja hämmennyksen olomuodot houkutellaan sisään.
Dasha Che ja Suvi Tuominen ovat esiintyjäkaksikko, joiden ammattitaustana on tanssi ja esitystaide. Yhteistyössään he etsivät tapoja horjuttaa konseptuaalisia ja esteettisiä prosesseja harjoitusten kautta.
/
Sinking in the time of neoliberal work conditions is a project that will actualise in the form of a 25 minute performance lecture and a 60 min follow-up workshop. The project looks deeply into the ecologies of neoliberal work conditions that take over and occupy the sites of performance actualisation such as bodies and institutional fields. The project is even more important now, in the time of the global crisis, when we, as artists, are still pulled to compete and prove our worth through a rigorous artistic response to the pandemic, and become resourceful, purposeful and efficient. Sinking into procrastination, drifting and withdrawal is not seen as a meaningful response in the current times. In their work Dasha and Tuominen are exploring what can come out when rigour and purposefulness are put aside, and current states of uncertainty and confusion are lured in.
Dasha Che and Suvi Tuominen are a performance artist duo with established practices in the field of dance and performance art. In their collaboration, Che and Tuominen seek ways to destabilise conceptual and aesthetic processes.
THE GATHERING – Hope in the Dark
22.8 Lauantai / Saturday // 14.00-16.30
Ateneum-sali / Ateneum Hall
Liput 5 € / Tickets 5€
Festivaali päättyy kokoontumiseen, joka koostuu lyhytelokuvista, esityksistä, runoudesta sekä syvällisestä kuuntelusta.
/
The festival ends with a gathering consisting of short films, performances, poetry and deep listening.

Kuva / Image: Shareef Askar
14.15 Sameer / Shareef Askar
Työryhmä / Working group: Shareef Askar, Eeva Karoliina Mäenpää, Arja Pekurinen, Carlos Marroquin, Samuli Salonen
Kesto / Duration: 8 min
Kieli / Language: suomi / Finnish
Sameer on kokeellinen lyhytelokuva kotoutumisesta, kodin kaipuusta ja hyväksytyksi tulemisen loputtomasta byrokratiasta. Lyhytelokuva pyrkii hahmottamaan suomalaisuutta ja oman identiteetin uudelleen käsittelyä turvapaikanhakijan ja rodullistetun henkilön näkökulmasta.
Suomalaisena mediataiteilijana ja ohjaajana toimiva Shareef Askar tuottaa elokuvia, joissa käsitellään oman identiteetin havainnollistamista länsimaisessa yhteiskunassa.
/
Sameer is an experimental short film about the hope of integration, longing for home and the never ending bureaucracy of being accepted. The short film strives to portray Finnishness and readdressing one’s own identity through the point of view of an asylum seeker and a person of colour.
As a Finnish media artist and filmmaker, Shareef Askar is interested in creating films that explore the theme of identity in western societies from the perspective of characters with minority backgrounds.

Kuva / Image: Isaiah Lopaz
14.30 Spheres & Circles Circles & Spheres / Isaiah Lopaz
Esiintyjät / Performers: Isaiah Lopaz & Camilo Mejia Cortes
Kesto / Duration: 20 min
Kieli / Language: englanti (sekä hieman espanjaa ja Geechee-kreolia) / English (with some Spanish and some Geechee Creole)
Spheres & Circles Circles & Spheres kartoittaa kahden toisiaan ajan ja avaruuden halki seuraavan olennon liikerataa tässä queerissä sci-fi myytissä, joka kuvaa esikoloniaalisen Afrikan sukupuoli-identiteetin ja queeriyden kehitystä, koloniaalista ahneutta, transatlanttista orjakauppaa, ihmiskunnan lähestyvää tuhoa, sekä futuristista diasporaa kaukaisella planeetalla, jonka alhaiset maalaisnaiset ja -femmet löysivät unissaan.
Isaiah Lopaz on monitieteinen taiteilija, joka työskentelee valokuvauksen, tekstien, kollaasien ja esityksen parissa. Sukupuoli, rodullistaminen, seksuaalisuus, luokka, kansalaisuus, Hoodoo, afrikkalaisten ja afro-diasporien historiat ja kulttuurit ovat keskeisiä teemoja ja aiheita hänen työssä.
/
Charting the trajectories of two entities who follow each other across time and space, Spheres & Circles Circles & Spheres is a queer sci-fi myth which maps evolutions of gender identity and same sex practices in pre-colonial Africa, colonial greed, the transatlantic slave trade, the near extinction of the human race, and a futuristic diaspora on a distant planet, discovered in the dreams of low country women and femmes.
Isaiah Lopaz is a transdiscplinary artist who works with photography, text, collage, and performance. Themes and subjects central to his work include gender, race, sexuality, class, citizenship, Hoodoo, African and Afro-Diasporic histories and cultures.

Kuva / Image: Harold Hejazi with glitch-glitter by M Wingren
15.00 Adventures of Harriharri / Harold Hejazi
Taiteilija / Artist: Harold Hejazi
Pelinkehittelyn avustus / Game development contributions: Topias Toppinen
Kesto / Duration: 25 min
Kieli / Language: englanti / English
Adventures of Harriharri on hiphopin voimin esitettävä videopeliprototyyppi. Kolmannessa persoonassa kerrotun toiminta-RPG:n tarinan kautta peli kertoo Harriharrista ja niistä lukuisista rajoista ja esteistä, joihin hän törmää yrittäessään sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan. Voittaakseen pelin vaikeimmat tasot Harriharrin on hyödynnettävä periksiantamattomuuden, sisun ja itsehyväksynnän kombinaatiota. Vaikeimmatkin hetket tarvitsevat kuitenkin toivoa – onnistuminen voi olla aivan nurkan takana. Mitä tahansa tapahtuukin, jatka taistelua, Harriharri!
Sisältövaroitus: sisältää kiroilua
Harold Hejazi, tuttavallisemmin myös Harri, on taiteilija ja pelisuunnittelija, joka hyödyntää erilaisia pelillistettyjä esitysmuotoja tutkiakseen aiheita ja ideoita, jotka kattavat laajan kirjon sosiaalisessa elämässä: rodullistamisesta ja luokasta sosiaaliseen muistiin ja ihmistenväliseen dynamiikkaan.
/
Adventures of Harriharri is a prototype for a video game performed in hip hop. Through the form of a third-person action RPG, it tells the story of Harriharri and the numerous boundaries and obstacles he faces in pursuit of fitting into Finnish society. In order to conquer the most challenging levels of the game, Harriharri must draw upon a powerful combination of perseverance, grit and self-acceptance. However, even in the darkest moments one must have hope, victory could be just around the corner. No matter what, just keep going Harriharri!
Content warnings: strong or coarse language
Harold Hejazi, also known locally as “Harri,” is an artist and game designer whose work employs various modes of gamified performance in order to explore issues and ideas that span a broad spectrum of social life: from race and class to social memory and interpersonal dynamics.

Kuva / Image: Shoot Hayley
15.45 Dear Elijah / Sharron Todd
Käsikirjoitus ja ohjaus / Writer and director: Sharron Todd
Tuottaja / Producer: Brenda Todd
Avustava tuottaja / Assistant producer: Mirna Shampemba-Ramstedt
Näyttelijät / Actresses: Erina G. Francesco & Maisha Ramstedt
Kuvaaja / Director of Photography: Shoot Hayley
Kesto / Duration: 7 min
Kieli / Language: englanti / English
Dear Elijah on Sharron Toddin lyhytelokuva, jonka hän kirjoitti seurauksena afroamerikkalaisten kuolemille vuonna 2019 ja 2020 poliisin toimesta.
Sisältövaroitus: kiroilua ja alastomuutta
/
Dear Elijah is a short film written by Sharron Todd in the direct aftermath of the deaths of Black Americans by the police in 2019 and 2020.
Content warnings: strong language and brief nudity